2012年2月22日 星期三

Surrealistyczne wizje Halsmana

Share it Please

Przez trzy dekady: od lat 40. do lat 70. ubiegłego stulecia, fotografie celebrytów, ludzi kultury, intelektualistów i polityków, wykonane Philippe'a Halsmana pojawiały się na okładkach i stronach wielu popularnych magazynów (Look, Esquire, The Saturday Evening Post, Paris Match i Life), wykorzystywane były w reklamach (Elizabeth Arden Cosmetics, NBC, Ford). Fotografie Halsmana podziwiane były zarówno przez fotografów, jak i ludzi nie mających z fotografią wiele wspólnego; w równym stopniu doceniali go profesjonaliści i amatorzy. Nic więc dziwnego, że w 1958 roku, w międzynarodowej ankiecie przeprowadzonej przez Popular Photography, Halsman umieszczony został w gronie Dziesięciu Najlepszych Fotografów na Świecie ( The World's 10 Greatest Photographers), obok takich fotografów jak: Irving Penn, Ansel Adams, Ricard Avedon i in.

Phillipe Halsman urodził się w 1906 roku w Rydze, wchodzącej w tamtym czasie w skład Imperium Rosyjskiego. Studiował inżynierię w Dresden, potem wyjechał do Paryża, gdzie w 1932 założył swoje studio fotograficzne. Przełom nastąpił latem 1940 roku, kiedy cała jego rodzina, łącznie z żoną i córką w ucieczce przed hitlerowską inwazją, wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych. Halsman - jako Łotysz, nie otrzymał wizy. Zdobył ją dopiero kilka miesięcy później, po interwencji Alberta Einsteina. W listopadzie był już w Nowym Jorku.

Przygoda Halsmana z surrealizmem rozpoczęła się w Paryżu, kiedy to studiując prace innych artystów, uczył się, jak stworzyć zaskakujące odbiorcę zdjęcia. Sympatia Halsmana surrealizmem miała swoje źródło również w jego długiej przyjaźni z Salvadorem Dali, z którym na przestrzeni dekad stworzył kilka wspólnych projektów. Jednym z najpopularniejszych zdjęć wykonanych przy udziale Dalego jest: "Dali Atomicus" (1948), na którym Dali, jego płótno, koty, meble i.. woda unoszą się w powietrzu. Fotografia ta jest arcydziełem technicznych możliwości i świadectwem niewyczerpanej kreatywności i fantazji duetu Dali&Halsman. Po wykonaniu zdjęcia Halsman miał napisać: " Sześć godzin i dwadzieścia osiem rzutów później, rezultat mnie zadowolił. Mój asystent i ja byliśmy przemoczeni, brudni i prawie kompletnie wyczerpani - tylko koty wyglądały wciąż tak samo."* Fotografia ta należy również do cyklu "Jumpology", czyli fotografii przedstawiającyh wszystkie skoki wykonane przed obiektywem Philippe'a Halsmana.

Zdjęcia Halsmana przedstawiające Dalego zostały wykonane w latach 50. i na początku lat 60. W skład serii wchodzi 10 fotografii, które prezentują zrozumienie i uznanie artysty dla irracjonalności i geniusza Salvadora Dali. Najbardziej znanymi fotografiami stworzonymi z udziałem artysty, są: "Dali Atomicus" (zdjęcie 1.) i "Dali's Skull' (6.i 7. zdjęcie) nazywane również: "In Voluptas Mors", które należy rozpatrywać jako wyobrażenie życia i śmierci, oraz majstersztyk optycznej iluzji w jednym.

Źródło fotografii: http://users.livejournal.com/liddell_/30751.html

*Cytat: http://www.artef.com/Halsman/index.htm





















 

 

 

沒有留言:

張貼留言

追蹤者

Our Location

Follow The Author